Mitä Pop Up Hubissa tapahtuu?

Pop Up Hub on starttaillut Jyväskylässä. Ovet ovat olleet auki kahden päivän ajan ja meno jatkuu 3.12. asti.

Kahden päivän aikana Jyväskylän vanhassa Kauppahallissa on pyörinyt uusia ja vanhoja hubilaisia. Sisään on tupsahtanut ohikulkijoitakin. Kauppahalli olisi paikkana oiva pysyvällekin Hubille. Ensimmäiset kaksi päivää on vietetty viileässä Hubissa, mutta lämpimissä tunnelmissa. Kauppahallissa on reistaillut lämmitys ja nettiyhteys, mutta toivottavasti huomenna nämä molemmat oleelliset asiat saadaan vihdoin kuntoon.

Maanantai starttasi käyntiin tilaa järjestellessä. Seppälänkankaan EkoCentteri antoi Hubin käyttöön huonekaluja, jotka ovat myynnissä myös Hubin ajan. Huonekaluja voi käydä katsomassa ja varaamassa itselleen.

Ensimmäisessä Verstaassa aiheena oli some eli sosiaalinen media. Aiheesta oli kertomassa Johanna Janhonen Hidden Treasuresta sekä Tatu Könönen ja Janne Pirkola Mediataivasta. Verstaan otsikko oli Kymmenen asiaa jota, yrittäjän tulee tietää SOME:sta! Keskustelimme siitä kuinka valjastaa sosiaalinen media kiinteäksi osaksi markkinointia, tiedottamista, ryhmätyöskentelyä, mobiilia ja miten se näyttäytyy lisätyssä todellisuudessa (augmented reality). Itselleni somesta kolahti, että sosiaalinen media on ansaittu media. Sen ylläpitäminen vaatii pitkäjänteisyyttä ja suunnitelmallisuutta. Somessa on onnistuttu silloin, jos saadaan aikaan keskustelua.

Tänään vuorossa oli Vaikuttamisverstas, jossa puhuttiin nettiajan vaikuttamismahdollisuuksista Antti Poikolan Hila Open Oy:sta alustuksella. Antti nosti kolme nettiajan vaikuttamisen mahdollisuutta esille, jotka ovat 1. etäosallistaminen, 2. viraalivaikuttaminen kytkettynä todellisuuteen esim. Kaupunkifillari-sivusto sekä vaikuttamismahdollisuuksien minimi rakenne (aina ei tarvitse perustaa järjestöä, puoluetta tms). Esimerkkinä minimi rakenteesta oli One Klick Org. Tämä on virallinen, mutta virtuaalinen organisaatio.

Jyväskylän kaupunginarkkitehti Ilkka Halinen kertoi Kankaan alueen tulevaisuuden näkymistä ja keskustelimme kansalaisvaikuttamisen mahdollisuuksista alueen kehittämiseen. Työ on sen verran alussa, että vielä ei ole selvää kuinka kansalaiset voivat vaikuttaa. Ilkka kuitenkin sanoi, että on tärkeää saada ideoita alueen kehittämiseen, myös pienet ideat voivat vaikuttaa paljon. Mitä toiminnallisia tarpeita olisi, mikälainen on mielenkiintoinen ympäristö, mitä kivaa voisi löytyä kulman takaa? Vaikuttamisesta kolahdus oli itselleni, että vaikuttamisessa tärkeää on oikea ajoitus ja se, että on selvää mihin kannattaa vaikuttaa ja miten.

Mukana työpajassa oli Paula Taiminen Japa Ry:stä. Paula kertoi kansalaisvaikuttamisen esimerkin lähiruokapiirin alusta. Tikkakoskelainen rouva oli kyllästynyt ajamaan Mestarinherkkuun saakka saadakseen lähiruokaa, niinpä hän marssi Japan toimistolle puhumaan lähiruokapiirin perustamisesta.

Työpajan lopuksi Katriina Lahtinen Jyväskylän yliopiston Agora X-tiimistä veti piirrä & askartele menetelmällä loppuklousauksen kysymyksellä Mikä minua/sinua motivoi vaikuttamaan? Tässä työpajan lopputulos, johon voit tulla jättämään oman vastauksesi koko Pop Up Hubin ajan.

Tähän mennessä Hubissa on käynyt noin 30 ihmistä. Tervetuloa mukaan!

Hubaillen, Johanna H.

Tags: , , , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: